Menata Hati, Mengukir Nasib.


ads
Metafisika Modern

~Ulul Albaab..^_^

Iya...

hidup ini bukan semata-mata satu ekspedisi mencari jawapan. hidup ini akan lebih menguntungkan Akhirat apabila ia jadi Satu Ekspedisi Tarbiyyah.

Soalan...

mari kita cuba untuk duduk diam sejenak. ambil masa, tarik nafas dan berkhayallah sebentar. supaya tidak jauh tersasar, apa kata cuba jawab sahaja soalan-soalan ini..
Apakah bayangan anda tentang diri sendiri pada 6-7 tahun akan datang? mana satu muncul dulu..., kerjaya dan kewangan? keluarga dan anak-anak? atau sisi agama dan dakwah anda?
Apa sebenarnya yang ingin anda hasilkan dari hidup yang peluangnya hanya sekali seumur hidup ini?
tiap minit akan terus maju kehadapan..., usia akan semakin bertambah. jawapan pada persoalan ini sudah sepatutnya anda bentuk.~!

Menyedari realiti bahawa hidup ini adalah once in a lifetime opportunity, dan juga realiti bahawa ia merupakan ladang untuk Hari Yang Lebih Kekal nanti…saya percaya, dari satu sudut yang paling dalam sebenarnya, setiap orang akan memilih untuk semakin berjaya dari segi keagamaan, kefahaman Islam dan dakwah...,  tiada lagi, selain amal yang mampu bawa kebaikan pada kita.

Secara Peribadi saya katakan,  persoalan demi persoalan terlalu banyak. itulah hikmahnya manusia ini diciptakan Allah buatnya akal berfikir.~!
Buat persoalan-persoalan  ini, mencari jawapan dengan ungkapan, kata kata dan pembacaan tidak akan mampu membina kefahaman anda. info-info dan fakta-fakta  tidak akan mampu membina faham anda.

Bahkan, menyusun dan melengkapkan puzzle-puzzle  hidup ini tidak wajar menjadi agenda utama hidup anda.
Izinkan diri anda untuk ditarbiyyah (kata arab; tarbiyyah=didik). ruangkan masa depan dan matlamat hidup anda untuk ditarbiyyah. Dari sisi saya, tarbiyyah bukanlah semata mendengar dan menerima kata-kata  berbentuk agama, tapi merupakan Penyerahan Diri, Peribadi, Hati, Perasaan, Minda dan Masa Depan untuk dicanai dan dibentuk.
Tarbiyyah perasaan.,  hingga muncul perasaan cinta Allah dan rasulNya.
Tarbiyyah hati.,  supaya bersabar dengan lemparan2 cacian manusia.
Tarbiyyah peribadi.,  hingga terbiasa dengan sifat rajin membantu dan memberi, bukan asyik meminta.
Tarbiyyah hati.,  supaya TIDAK terus jatuh dan enggan bangkit bila menghadapi ujian.
Tarbiyyah minda.,  supaya amalan menimba setiap cedok ilmu itu hanya KERANA  Allah.
Tarbiyyah hati.,  supaya berkobar-kobar untuk jadi agen penyebar dakwah pada orang lain.
katakanlah..,  hampir separuh dari umur hidup kita dihabiskan semata-mata untuk pencarian dan mengorek-gorek jawapan, cukupkah separuh sahaja lagi untuk proses tarbiyyah?

Malah, ada sesiapa kah yang boleh menjanjikan kita mampu meneruskan hidup pada separuh kedua itu?

Saya pernah berada dalam kelompok yang unik ini..dan melihat rentetan hidup saya ke belakang, (faham ini) bukan kerana info-info  yang saya korek-korek dan kumpul, mahupun info-info yang disumbat pada saya itu. bahkan, perjalanan tarbiyyah itu yang banyak men’cipta’ saya.
kerana itu saya menyeru pada yang masih mancari-cari, jangan terlalu banyak mengorbankan masa pada pencarian. gabungkan diri pada mana2 kumpulan Islam yang zahir pada mata anda, boleh menyatu dengan matlamat anda.

Semoga anda bersetuju dengan saya bila saya katakan, tiada satu pun Kelompok Islam yang tidak menerima imbuhan pahala dari Allah (sila tolak kelompok-kelompok yang memang bawa ajaran sesat itu!).
lihat dan perhatikanlah zahirnya, mana satu kelompok yang paling anda rasakan boleh mengerah semaksimum tenaga anda untuk dikorbankan..,  mana satu yang paling boleh membawa anda dekat dengan objektif kehidupan-islami anda.

Seorang ustadz saya pernah berkata “serahkan kesetiaan kamu untuk jemaah yang pertama sekali merasakan tarbiyyah pada kamu,”

dan kerana itu saya menyeru, buat yang telahpun menggabungkan diri, bersabarlah.~!!

Ikuti tarbiyyah ini dengan kesabaran. kerana mendidik diri untuk bersabar itu juga satu medikasi tarbiyyah.
bersabarlah dengan kekeliruan. bersabarlah dengan kekurangan. bersabarlah dengan satu persatu persatu urutan-urutan tarbiyyah. bersabarlah dengan kethiqohan anda pada mas’ulah. bersabarlah dengan wajibat-wajibat yang akan mentarbiyyah anda itu. bersabarlah dengan kesabaran.....

Jaga hati, Hiasi peribadi, Moga bahagia,Allah dihati..
Cakk pongg~!!^__^
ads
Labels: Motivasi

Thanks for reading ~Ulul Albaab..^_^. Please share...!

0 Comment for "~Ulul Albaab..^_^"

Back To Top